در رسانه ها

یادداشت خبرآنلاین در مورد پروژه صفحه‌نو
18 مرداد 1402

یادداشت خبرآنلاین در مورد پروژه صفحه‌نو

سوشال مدیا یا همان فضای مجازی بلای جان انسان معاصر است؛ بلایی که گویی انسان را به اسیری می‌برد اما همین بلا همچون زهر عقرب که گرانبهاترین ماده اولیه دارویی در جهان به شمار می‌آید، خوبی‌های هم در خودش دارد که یکی از این خوبی‌‌ها سر راهم نشست و حال خرابم را دگرگون کرد.

مجموعه کلاس‌های پیشرفته (مستر کلاس) با خوب‌های هنر ایران چند هفته‌ای است که دارد در این فضای مجاز دست به دست می‌شود. به تماشا نشستن درس‌هایی از ادبیات و سینما و موسیقی و تئاتر آن‌ هم از زبان هوشنگ مرادی‌کرمانی، حسین علیزاده، علی رفیعی، رخشان بنی‌اعتماد و نصرالله کسرائیان بسیار هیجان‌انگیز است حداقل ما دهه شصتی‌ها برای دیدن این اساتید دست کم باید دانشگاه هنر را با رتبه تک‌رقمی قبول می‌شدیم تا شاید یکی از اساتیدمان در دانشگاه یکی از این چند نفر باشد که آن هم به ما می‌رسید آسمان می‌تپید و ممنوع‌التدریس می‌شدند یا ایران نبودند و یا اینکه حوصله تدریس را نداشتند اما حالا نسل نازنین امروزی از برکت فضای مجاز به سادگی می‌توانند علاقه‌های خود را با تماشای این کلاس‌های پیشرفته در مسیر درست، بسط و گسترش بدهند.

آموختن پای لب‌تاپ و گوشی تلفن همراه از پس کلاس‌های آنلاین و از همان دوران تاریک کووید که بشر را خانه‌نشین کرد، می‌آید. منتقدان این شیوه آموزشی نبودن در محیط و چهره به چهره نشدن با استاد در فضای کارگاه یا کلاس است اما غنیمت را چه باید کرد چرا که با همان دلایلی که قبل‌تر اشاره شدند و دیگر علت‌های پیدا و ناپیدا شکل‌گیری کارگاه آموزشی برای اساتید گران‌سنگ، ناممکن می‌شود پس همین شیوه مدرن و اشکال‌‌دار را غنیمت بشماریم و با لایک کردن و دانلود کردن از این دست کلاس‌های پیشرفته برای خودمان اندوخته‌ای خوب مهیا کنیم.

کنار هم قرار گرفتن این اساتید، این مجموعه را به جرأت نفیس کرده که حاصل تلاش مجتبی میرطهماسب است. مجموعه‌ای که انگار در کویر درختی تنومند و سرسبز بروید و زیر سایه‌اش بنشینی.

با نگاهی گذرا به این کلاس‌های پیشرفته، بی‌شک آموزش آهنگسازی و آشنایی با برش‌های از تاریخ موسیقی امروز با خالق قطعه نی‌نوای حسین علیزاده لذت‌بخش خواهد بود. چگونه کارگردانی کردن در تئاتر و بداهه روی صحنه با روایت پرانرژی دکتر علی رفیعی و یا آموختن از مرد دوست‌داشتنی ادبیات کودک و نوجوان این سرزمین هوشنگ مرادی‌کرمانی با آثاری همچون قصه‌های مجید غنیمت بزرگی خواهد بود. چگونه عکاسی کردن به روایت نصرالله کسرائیان و کارگردانی سینما با نگاه رخشان بنی‌اعتماد هم که جای خود دارند.

منیع: خبرآنلاین/ 17 مرداد 1402 - حمیدرضا هنری