اخبار

«توران خانم»، فیلم مشترک رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب
28 مهر 1396

«توران خانم»، فیلم مشترک رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب

با نزدیک شدن به نخستین سالِ درگذشت زنده‌یاد توران میرهادی _استاد برجسته‌ی تعلیم و تربیت کودکان ایران_ تدوین فیلم مستند «توران خانم» کار مشترک رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب به پایان رسید و این فیلم وارد مراحل پایانی پس از تولید شد.

رویكرد بنی‌اعتماد و میرتهماسب در این فیلم كه فیلمبرداری آن از ٢٢ مهرماه ١٣٩١ آغاز و تا واپسین روزهای حیات خانم میرهادی در پاییز ١٣٩٥ ادامه داشت، ثبت ویژگی‌های شخصیتی ایشان به‌عنوان یک معلم نهادگذار در واپسین سال‌های عمر پُر بارِ 89 ساله‌ی اوست.

توران میرهادی خالق نگرشی نو به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کودکان بود که پس از بازگشت به ایران به یاد و به نامِ برادر از دست‌رفته‌اش، كودكستان، دبستان و راهنمایی غیردولتی "فرهاد" (۱۳۵۹-۱۳۳۴) را بنیاد نهاد. بنیان‌گذاری دو نهاد ماندگارِ "شورای كتاب كودك" و "فرهنگ‌نامه كودكان و نوجوانان" از دیگر کارهای ارزشمند اوست.

شیرین برق‌نورد تدوین فیلم «توران خانم» را که از بهار امسال آغاز کرده بود، 22 مهرماه و با مدت زمان 90 دقیقه به پایان رساند. پیمان یزدانیان ساخت موسیقی برای این فیلم را آغاز کرده است و صداگذاری فیلم توسط امیرحسین قاسمی در حال انجام است.

پیش از فیلم «توران خانم»، رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب در یک همکاری مشترک دیگر، مجموعه فیلم‌های مستند "کارستان" را طراحی و تهیه کرده‌اند. کارستان شامل شش فیلم مستند از سرگذشت کارآفرینان و ارزش‌آفرینان ایرانی در حوزه‌های مختلف کار و تلاش است که هر فیلم توسط یک مستندساز دیگر ساخته شده و هم‌اکنون در گروه سینماهای هنروتجربه در حال اکران عمومی است.

 

عکس: رضا معطریان