بنیان‌گذار محک

اگر هر کس فقط به اندازه یک شمع اطراف خود را روشن کند، عجب جهان پُر نوری خواهیم داشت!

کارگردان: محسن عبدالوهاب

مستند | 57 دقیقه

خلاصه کوتاه

محک (مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا‌ به سرطان) شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین مؤسسه خیریه در حوزه درمان و سلامت کودکان ایران است. سعیده قدس از ایده و انگیزه‌هایش برای بنیان‌گذاری محک می‌گوید.

خلاصه فیلم

بیماری کیانای دوساله، مسیر زندگی مادرش را تغییر داد. دردهای دختر، چشم‌های «سعیده قدس» را به‌سوی کودکان و خانواده‌های تهی‌دستی باز کرد که در بیمارستان‌ها با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کردند. وقتی کیانا به دلیل تشخیص به‌موقع پزشکان مسیر بهبودی کامل خود را طی می‌کرد، سعیده قدس به فکر پیدا کردن راهی افتاد که از مرگ‌ومیر کودکان مبتلا به سرطان به علت دسترسی نداشتن به امکانات درمانی و مالی جلوگیری کند.

او در پایان دهه شصت، بزرگ‌ترین مؤسسه حمایت از کودکان مبتلابه سرطان (محک) را بنیان گذاشت و چند سال بعد در کنار گروهی از خیرین، مجهزترین بیمارستان اختصاصی درمان سرطان کودکان را در تهران تأسیس کرد.

نمایش تیزر

عوامل تولید

کارگردان: محسن عبدالوهاب / تدوینگر: احمد وفایی / فیلم‌برداران: محمدرضا جهان‌پناه، محمدرضا تیموری، محسن عبدالوهاب / آهنگساز: رضا مرتضوی / طراحی و ترکیب‌صدا: امیرحسین قاسمی / صدابرداران: رشید دانش، ماهان جعفرزاده، وحید رضویان، احمدرضا طائی، میثم حسنلو / مدیر برنامه‌ریزی و تولید: عبدالرضا نیک‌پو / رنگ‌آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره‌چیان، سیندخت رحیمیان / طراح گرافیک: حامد جابرها / عکس: عباس کوثری، پیمان هوشمندزاده / روابط‌عمومی و رسانه: امیرحسین ثنایی / مشاوران پروژه کارستان: محمود نظاری، حسین اکبری / مدیریت پژوهش و کارشناسی فیلم‌های مستند کارستان: فیروزه صابر، زهرا عمرانی / پژوهشگران: محسن عبدالوهاب، زهرا عمرانی.

با حضور: سعیده قدس، نادر شریفی و کیانا شریفی

حامیان تولید کارستان: محمد امین، علی‌اصغر حاجی‌بابا، شرکت فولاد طبرستان، محمود نظاری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شرکت دُژپاد، رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا

حامی پخش کارستان: بانک سامان

مشاور پروژه: رخشان بنی‌اعتماد

تهیه‌کننده: مجتبا میرتهماسب

تهیه‌شده در "کارگاه فیلم کارآ" با همکاری "بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان"

اطلاعات فنی

  • MAHAK: A World She Founded
  • 57 دقیقه / سال تولید 1395 / زیرنویس انگلیسی
  • فارسی, آلمانی
  • HD / 25p / Color / 16:9 – 1:1.85
  • Stereo
  • DVD / Blu-ray / H.264 File / DCP

جشنواره

  • جشنواره‌ی رسانه‌های شهری، آتلانتا، امریکا، 18 اسفندماه 1399 تا 2 اردیبهشت‌ماه 1400
  • اولین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم پندار، ویرجینیا، امریکا، ۲۸ اسفندماه 1399 تا 28 فروردین‌ماه 1400
  • دومین جشنواره‌ی فیلم زنان شرقی، کوبلنز، آلمان، 25 تا 29 مهرماه 1398
  • پانزدهمین جشن تصویر سال، تهران، ایران، 1 تا 20 اسفندماه 1396
  • دومین جشنواره فرهنگ و هنر ایران ترمه، مونیخ، آلمان، 9 تا 14 اسفندماه 1396
  • دومین جشنواره فیلم سلامت، تهران، ایران، 1 تا 5 شهریورماه 1396

نمایش ویژه

  • مؤسسه‌ی خیریه گیل‌بانو، رشت، ایران، 19، 20، 26 و 27 اسفندماه 1400
  • پنجاه‌وسومین برنامه داکیونایت(DocuNight) ، آمریکا و کانادا، فوریه 2019
  • کانون فرهنگی ایرانیان سن‌دیه‌گو، سن‌دیه‌گو، آمریکا، 9 اردیبهشت‌ماه 1397
  • هفته فیلم مستند کارستان، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، 15 تا 20 مهرماه 1396
  • روزنامه ایران، تهران 4 مردادماه 1396
  • دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت (بخش ویژه کارستان)، تهران، ایران، 14 تا 21 آذرماه 1395

یادداشت کارگردان

با محک پیش‌ازاین آشنا بودم. با نادر شریفی ­_همسر خانم سعیده قدس_ نیز سابقه آشنایی چندساله داشتم. سه سال پیش هم با رخشان بنی‌اعتماد، مجتبا میرتهماسب و امیر اثباتی، فیلم مستند کوتاهی در مورد محک ساخته بودیم. شاید به خاطر مجموع این آشنایی‌ها بود که ساخت فیلمی از خانم قدس به من پیشنهاد داده شد.

این فیلم در چندین جلسه و در طول یک سال فیلم‌برداری شد. در میان سفرهای خانم قدس به خارج از کشور و گرفتاری‌های کاری من برای ساخت هم‌زمان فیلم «طبرستانی‌ها» که آن‌هم برای مجموعه «کارستان» بود.

از همان روزهای آغاز کار متوجه شدم مسئله اول خانم قدس، محک است. بنابراین هر جا دوربین مانع و مزاحم فعالیت ایشان بود از ما می‌خواستند فیلم‌برداری را متوقف کنیم. خانم قدس روزهایی که به محک می‌روند، کارهای مختلفی دارند؛ ایشان باانرژی بسیار تا آخرین دقایق کار می‌کنند و پس‌ازآن معمولاً بی‌درنگ و شتابان راهی خانه می‌شوند تا به امور خانواده و مادر گرامی‌شان برسند. بنابراین دوربین ما در محک همیشه در جست‌وجوی ایشان بود و بیش‌تر مواقع فرصت چندانی برای برخی هماهنگی‌ها پیش نمی‌آمد.

تدوین فیلم زمان زیادی بُرد و احمد وفایی با صبوری بسیار آن را به سرانجام رساند.

کار کردن در محک همیشه احساس خوبی به من می‌دهد. از این‌که این فیلم فرصتی پیش آورد تا روزهایی را در محک بگذرانم، خرسندم.